Sunday 23 October 2011

Buku dan Ilmu

"Ada sorang tu kan, dia suka sangat baca novel.." perli suami saya kepada saya. Saya tersengih saja, sambil memikirkan apa balasan yang sesuai.

"Ada sorang tu pulak kan, suka sangat baca buku berat-berat. Isu pemikiran lah, isu dunia lah..eii, dengar tajuk pun dah sakit kepala.." Balas saya, memulangkan paku buah keras.

"Yelah, topik-topik macam tu baru menjadikan kita matang.." Balas suami saya pula.

Terdiam saya..lalu tersengih.."Takpelah, abang je lah yang matang. Saya tak payah matang...hehehhe..." Balas saya, sekadar mengusik.

"Tak nak matang ye.." Suami saya membuntangkan matanya.

Suami saya sangat suka membeli buku. Hampir setiap minggu ada saja buku baru yang dibelinya. Kadang-kala ada jugak saya membelek-belek buku yang bertimbun tu, tapi setakat membelek saja lah. Kalau saya perlukan bahan bacaan, saya akan mencari buku yang isinya paaaallliiiiinnng ringan antara semua buku-buku tu.

Saya memang sukakan buku cerita. Jadi, selalunya buku suami saya yang berbentuk sirah dan sejarah khilafah  terdahulu yang menjadi sasaran saya. Kalau buku-buku lain, contohnya buku bertajuk "Sejarah Pemikiran 2"..errrkkkk...tengok muka depan pun dah terasa aura migrain datang.

Mungkin itu sekadar mind set saya. Cuma buat masa sekarang ni belum ada kekuatan untuk mengubah mind set sebegitu. Mungkin di masa depan saya akan punya kekuatan untuk menyelak dan mengkaji pelbagai ilmu yang ada dalam buku-buku itu, iALLAH. Lebih-lebih lagi buat masa sekarang masih terikat dengan urusan-urusan research. Maka pelbagai bacaan saintifik yang perlu saya kaji sudah cukup berat buat kepala saya. Tidak mampu jika ditambah lagi.huuu~

Tapi saya merasakan, keupayaan pemikiran dan ingatan lelaki sememangnya berbeza dengan perempuan. Iya, sementelah logik akalnya sembilan berbanding satu pada perempuan. Maka kapasiti otaknya juga berbeza. Sebagai pelindung bagi perempuan, wajar untuk para lelaki menguasai pelbagai jenis ilmu pengetahuan moga dengannya keluarga yang dibina tidak akan ditipu dan diselewengkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

So abang, please read more books!^^, I am definitely supporting you..=)

No comments:

Post a Comment